یک مساله
تاریخ : دو شنبه 18 شهريور 1392
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور

روزي سؤال ذيل از «فون نويمان» پرسيده شد:

دو لوكوموتيو به‌طرف هم نزديك مي‌شوند. فاصله‌ي آن‌ها از هم 20 كيلومتر است و هر يك با سرعت 10 كيلومتر بر ساعت حركت مي‌كند. در لحظه‌اي كه دو لوكوموتيو شروع به حركت مي‌كنند مگسي از جلوي يكي بلند مي‌شود
  و با سرعت 15 كيلومتر بر ساعت به‌طرف لوكوموتيو دوم پرواز مي‌كند. وقتي به جلوي لوكوموتيو دوم مي‌رسد بي‌درنگ برمي‌گردد و به طرف لوكوموتيو اول پرواز مي‌كند.

مگس آن‌قدر اين حركت رفت و برگشت را تكرار مي‌كند تا وقتي كه دو لوكوموتيو به‌هم رسيده و بين آن‌ها له شود. كل مسيري كه مگس پرواز كرده است چقدر مي‌باشد؟
 

اين سؤال داراي پاسخي بسيار ساده است كه البته ممكن است به ذهن هركسي نيايد. هرچند آن فرد يك نابغه‌ي تمام عيار باشد. هنگامي كه اين مسأله براي «جان فون نويمان» مطرح شد‌ وي پس از چند ثانيه جواب آن را داد
 ..
شما چه فکری می کنید ؟
 
.
.

 

 

او بعدا اعتراف مي‌كند مجموع فاصله‌هايي را كه مگس در حركت‌هاي رفت و برگشتي پيموده حساب كرده است. او اشتباه نكرده بود‌ ولي شما راه‌حل دشوار «فون‌ نويمان» را با راه‌حل ذيل مقايسه كنيد!

هر لوكوموتيو با سرعت 10 كيلومتر بر ساعت حركت مي‌كند و چون 20 كيلومتر با هم فاصله دارند پس هر لوكوموتيو 10 كيلومتر را تا لحظه‌ي تصادف مي‌پيمايد. در طول اين 1 ساعت مگس 15 كيلومتر مي‌پيمايد چون سرعت مگس 15 كيلومتر بر ساعت است!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






آخرین مطالب